به گزارش نشریه صنعت موتور سیکلت، حسین مقدم با اشاره به تردد حدود ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران که مشمول معاینه فنی می شوند گفت: فقط ۱۶۰ دستگاه از این تعداد برای معاینه فنی به مراکز مراجعه کر ده اند. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران گفت: حدود یک پنجم آلودگی شهر تهران از ناحیه تردد موتورسیکلت هاست و باید فکر اساسی درخصوص موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری کرد.
وی گفت: ۹۰ درصد موتورسیکلت ها فرسوده هستند و برای تردد در سطح شهر نیاز به برگه معاینه فنی دارند. مقدم افزود: یازده خط مکانیزه در ۶ مرکز در شهر تهران برای معاینه فنی موتور ها فعال است. او درباره علت عدم مراجعه و استقبال دارندگان موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی اظهار کرد: قاعدتا راکبان موتور سیکلت ها باید قانون مدار باشند چراکه این گواهی برای تردد کلیه وسایل نقلیه اعم از موتور، خودروهای سبک و سنگین نیاز هست و طبق قانون موتورسیکلت ها برای تردد باید دارای گواهی معاینه فنی باشند. وی ادامه داد: در ابتدا راکبان موتورسیکلت باید توجه داشته باشند که باید این گواهی را تهیه کنند و نکته دوم بخش سلبی قضیه و برخورد با موتورسیکلت های فاقد این برگه است این دو مهم باید در کنار هم قرار گیرد تا فرآیند انجام معاینه فنی موتورسیکلت برای واجدین شرایط به صورت مستمر و دقیق انجام شود.
به گزارش نشریه صنعت موتورسیکلت به نقل از شبکه خبر، سردار حمیدی افزود: متاسفانه آلودگی موتور سیکلتها سه برابر وسایل نقلیه شخصی و معاینه فنی آ نها دستی است و بایستی حتما مامور ببیند تا جریمه کند و سیستم و سامانه ای به صورت هوشمند برای کنترل اینگونه موتورسیکل تها وجود ندارد. رئیس پلیس راهور پایتخت گفت: بیش از ۴ میلیون موتورسیکلت در پایتخت تردد میکنند که عمده آن ها فرسوده و موجب آلودگی هستند و کنترلی بر آنها وجود ندارد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت گفت: سیستم های کنترل آلاینده موتورسیکلتها سنتی است و سامانه و الزامی در این زمینه وجود ندارد. اگر موتورسیکلتی می خواهد فعالیت داشته باشد ضوابط را رعایت کند. سردار حمیدی افزود: در حال حاضر میلیون ها موتورسیکلت در پایتخت درحال تردد است که دودزا می باشد و شهرداریها مکلف است حمل و نقل درون شهری را ساماندهی کند و مجوز های لازم برای تردد نیز لحاظ شود، اما سازما نهای دیگر نیز در این موضوع دخیل هستند و دوگانگی در حوزه مدیریت وجود دارد.
وی گفت: پلیس نیز به این تعداد نیرو ندارد که بخواهد موتورسیکلت ها را کنترل کند، عامل انسانی نیز کنترل شدنی نیست و بایستی سامان هها راه اندازی شوند که متاسفانه تاکنون کاری انجام نشده است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت افزود: اگر موتورسیکلتی بناست فعالیت کند باید یک مدیریت واحد باشد و آن شهرداری است نه اینکه دیگر سازما نها و نهادها نیز در این موضوع دخیل باشند. سردار حمیدی گفت: به هر صورت کنترل پلیس کفایت نم یکند و مدیریت شهری باید وارد میدان شود .
مدیر فنی مراکز معاینه فنی شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان اعتباری برای تجهیز مراکز معاینه فنی موجود ویژه موتورسیکات ها اختصاص داده است. منصور خادمی افزود: در صورت جلسه کارگروه استانی بنا شد که فعلا با توجه به آلودگی هوای استان اصفهان پلیس با وسای لنقلیه ای که دود مشهود دارند برخورد م یکند تا زمانی که مراکز معاینه فنی موتورسیکلت
راه اندازی شد بتوانیم معاینه فنی موتوسیکلت ها را هم داشته باشیم.
وی با اشاره به طرح جایگزینی موتورسیکلت های کاربراتوری با موتورسیکلت های برقی گفت: شهرداری اصفهان با هدف کاهش آلودگی هوا موتورهای سیکل تهای برقی را طراحی کرده است 1. به گزارش نشریه صنعت موتورسیکلت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: موتورسیکلت و خودروهایی که معاینه فنی ندارند برابر قانون، ۵۲ هزار تومان جریمه خواهند شد.
وی اضافه کرد: موتورسیکلت و خودروهایی که معاینه فنی دارند اما دودزا هستند، ۴۵ هزار تومان جریمه می شوند. رئیس پلیس راهور استان اصفهان بیان کرد: موتورسیکلت و خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، هر ۲۴ ساعت یک بار، جریمه و اعمال قانون خواهند شد. محمدی اظهار کرد: همکاران ب هوسیله دوربین اعمال قانون خواهند کرد، فقط یک مشکل وجود دارد و آن هم تاخیر در فرستادن پیامک جریمه به شهروندان است که در تلاشیم این مشکل حل شود.
وی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۰ هزار خودروی دودزا و ۲۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی اعمال قانون شده اند 2. به گزارش نشریه صنعت موتورسیکلت به نقل از شهرآرا نیوز، مدتهاست که خودروها و صنایع و نیروگاه ها به عنوان متهم ردیف اول آلودگی هوا معرفی می شوند و کمتر کارشناسی از نقش موتورسیکلت ها در آلوده کردن هوای شهرها صحبت میکند. این در حالی است که براساس آمار ها هر موتورسیکلت کاربراتوری معادل ۵ خودرو آلودگی تولید میکند و در کلا نشهر ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از آلودگی هوا معمولا سهم موتورسیکلت هاست.
معاینه فنی سبب کاهش ۱۰ درصدی آلودگی می شود و طبق قانون هوای پاک، این امر برای موتور ها هم باید اجرا شود، اما نه ت نها اجباری برای معاین هفنی موتورسیکلت ها وجود ندارد، بلکه حتی در کلان شهری مثل مشهد هنوز خط معاینه فنی موتورسیکلت را هاندازی نشده است. آن طور که در سیاهه آلودگی هوای شهر مشهد آمده، سن فرسودگی موتورسیکلت کاربراتوری ۶ سال و انژکتوری ۸ سال تعیین شده است.
براساس آمار این سیاهه، ۹۸ درصد از ۴۰۰ هزار موتوری که در شهر رفت وآمد م یکنند، کاربراتوری و ۴۲/ ۷ درصد از این تعداد، فرسوده و از رده خارج هستند و طبق نظر کارشناسان، موتور های کاربراتوری ۱۸ برابر یک خودرو آلودگی تولید میکنند. آماروارقامی که مرکز پایش آلاینده های زیس تمحیطی شهرداری مشهد جمع آوری کرده نشان م یدهد که نزدیک به ۱۱/ ۵ درصد از آلودگی هوای مشهد سهم موتورسیکلت هاست. چون پلاک موتو رها عقب است، نمیتوانیم جریمه کنیم ماجرای اجباری شدن معاین هفنی موتورسیکل تها از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و بعد از تصویب قانون هوای پاک جدی شد.
مسئولان محیط زیست همان زمان اعلام کردند موتورسیکل تهایی که در اواخر این سال و ابتدای سال ۱۳۹۷ تولید شده اند، باید معاین هفنی داشته باشند، در غیر این صورت مشمول جریمه ۵۰ هزار تومانی خواهند شد. دراین میان، مدیران شهری هم از توافق با راهور دراین زمینه خبر دادند. جریمه ای که البته چندی بعد پلیس راهور گفت امکان ثبتش وجود ندارد، چون پلاک موتو رها در پشت این وسیله نقلیه نصب شده است و دوربی نهای پلیس قابلیت ثبت و ضبط آن را ندارند. فقط تهران مرکز معاین هفنی موتور دارد براساس ماده ۲۹ قانون هوای پاک، تولید هرگونه آلودگی صوتی به وسیله منابع ثابت و متحرک ممنوع است و متخلفان باید جریمه نقدی شوند.
محیط زیست و راهور نیز با رها اعلام کرده اند که موتورسیکلت ها می توانند تا ۴ برابر یک خودرو آلودگی تولید کنند، اما هیچ عزم جدی ای برای اجبار یکردن معاین هفنی موتورسیکل تها دس تکم در کلا نشهر ها وجود نداشت تا آنجا که بعد از گذشت ۴ سال از تصویب قانون هوای پاک و الزام معاین هفنی برای همه وسایل نقلیه در میان همه کلا نشهر های آلوده کشور، فقط در تهران ۵ خط معاین هفنی برای موتور ها افتتاح شد که آن هم براساس آمار هایی که خود تهرانی ها اعلام کرده اند، از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا دی همین سال فقط ۳۴ موتور سیکلت برای دریافت معاینه فنی به آن مراجعه کرده اند.
پیگیری برای تأسیس خط معاینه فنی موتور در مشهد رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز با اشاره به لزوم انجام معاینه فنی برای موتورسیکلتها در شهر مشهد گفت: آلودگی هوا از مسائل جدی به حساب می آید که مشهد با آن درگیر است. وضعیت آلودگی هوای مشهد نسبت به شهر های دیگر بسیار جدی تر است.
اگر بخواهیم این مسئله را کنترل کنیم، اول از همه باید عوامل تولیدکننده آلاینده مانند خودروها، موتورسیکلت ها و نیروگاه ها کنترل شوند که معاینه فنی یکی از این راه های کنترل است. ایمان فرهمندی با تأکید بر اینکه اجبار یکردن معاین هفنی در اختیار مدیریت شهری نیست، ادامه داد: با این حال، اما به دنبال این هستیم که خط معاینه فنی موتورسیکلت را به مشهد بیاوریم و به شدت پیگیر این موضوع هستیم.