ارسال آگهی تنها برای اعضای سایت امکان پذیر میباشد.
چنانچه هم اکنون عضو سایت هستید وارد شوید و در غیر این صورت در سایت ثبت نام کنید
در سال های اخیر، موتورسیکلت های 250 سی سی به یکی از پرطرفدارترین کلاس ها در میان موتورسواران تبدیل شده اند؛ به علت اینکه ترکیب ایده آلی از قدرت، وزن مناسب و مصرف سوخت اقتصادی را ارائه می دهند. همین ویژگی ها باعث شده برندهای مختلف در این کلاس رقابت تنگاتنگی داشته باشند.
در این میان، نام دو برند بیشتر از بقیه شنیده می شود؛ یعنی زونتس و بنلی. در مقایسه زونتس و بنلی، در ارزیابی اولیه، بنلی 250 تک سیلندر که با نام Benelli TNT25 شناخته می شود به دلیل خدمات پس از فروش بهتر و نگهداری راحت تر، گزینه منطقی تری به نظر می رسد.
با این حال، برای رسیدن به نتیجه ای دقیق و قطعی تر، در ادامه این مقاله به مقایسه بنلی 250 با زونتس 250 از جنبه های مختلف طراحی، قدرت، سرعت و غیره می پردازیم تا مشخص شود هر کدام در چه زمینه هایی برتری دارند.
این دو موتور در ظاهر شاید شبیه برسند، اما از دو دنیای متفاوت می آیند؛ زونتس برندی جوان و تکنولوژیک از چین با تمرکز بر طراحی مدرن و امکانات روز است، در حالی که بنلی برندی ایتالیایی با سابقه طولانی در ساخت موتورسیکلت های اسپرت محسوب می شود.
لازم به ذکر است که بنلی 250 در دو نسخه تک سیلندر و دو سیلندر عرضه شده است؛ اما در این مقاله تمرکز ما بر نسخه تک سیلندر نیوفیس است تا مقایسه ای منصفانه و دقیق با Zontes 250R داشته باشیم.
در مقایسه زونتس و بنلی 250 تک سیلندر نیوفیس از نظر ظاهری، هر دو موتور در نگاه اول اسپرت و تهاجمی به نظر می رسند، اما فلسفه طراحی آن ها تفاوت مشخصی دارد. زونتس 250 با خطوط زاویه دار، چراغ های LED و بدنه ای جمع و جور، حس مدرنی دارد؛ در حالی که بنلی 250 نیوفیس با الهام از سبک ایتالیایی و باز طراحی بدنه نسبت به مدل قدیمی تر، ظاهری هماهنگ تر و به روز ارائه می دهد.
قابل ذکر است که بنلی 250 تک سیلندر در دو نسخه ظاهری عرضه شده است. مدل قدیمی تر یا اولدفیس که چراغ گرد و طراحی ساده تری داشت و مدل جدیدتر یا نیوفیس که با چراغ جلوی زاویه دار، خطوط تهاجمی و رنگ بندی مدرن، ظاهر بسیار اسپرت تر و جوان پسندتری پیدا کرده است. در این مقاله تمرکز ما بر نسخه نیوفیس است که در حال حاضر در بازار ایران با زونتس 250 رقابت می کند.
از نظر کیفیت متریال نیز هر دو موتور عملکرد خوبی دارند. زونتس از قطعات فلزی با پوشش مات مقاوم در برابر خط و خش استفاده می کند، در حالی که بنلی از پلاستیک فشرده ی ABS و قطعات فلزی رنگ شده که حس کیفیت و اصالت برند را منتقل می کند.
اگر قصد خرید موتورسیکلت بنلی را دارید؛ شناخت دقیق مدل های مختلف و مقایسه آن ها با رقبا می تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند.
پس از بررسی طراحی و ظاهر، نوبت به بخش مهم تر یعنی مشخصات فنی می رسد؛ جایی که تفاوت های اصلی میان این دو موتور بیشتر خود را نشان می دهند. در این جدول به صورت کامل به نقد و بررسی زونتس 250 و بنلی 250 تک سیلندر پرداخته ایم تا تفاوت های فنی آن ها از نظر قدرت، گشتاور، وزن و سایر ویژگی ها به شکل دقیق تری برای شما مشخص شود.
| پارامترها | زونتس 250 | بنلی 250 |
| نوع و حجم انجین | تک سیلندر – 4 سوپاپ – حجم 249CC | تک سیلندر – 4 سوپاپ – حجم 249CC |
| گیربکس | 6 سرعته | 6 سرعته |
| خنک کننده | مایع خنک | مایع خنک |
| قدرت | 24.1 اسب بخار | 25 اسب بخار |
| گشتاور | 23 نیوتن متر در 6500 دور در دقیقه | 21.5 نیوتن متر در هر 7000 دور در دقیقه |
| شتاب 0 تا 60 کیلومتر | 3.4 ثانیه | 4.5 ثانیه |
| حداکثر سرعت | 145 کیلومتر بر ساعت | 140 تا 145 کیلومتر بر ساعت |
| مصرف سوخت | 2.8 لیتر در هر 100 کیلومتر | 3 لیتر در هر 100 کیلومتر |
| سیستم سوخت رسانی | انژکتور الکترونیک | انژکتور الکترونیک |
| نوع استارت | برقی | برقی |
| نوع ترمز | دیسکی / دیسکی ABS | دیسکی / دیسکی |
| حجم باک | 13 لیتر | 13.5 لیتر |
| ابعاد | 197 / 77 / 105 سانتی متر | 205 / 81 / 106.5 سانتی متر |
| وزن خالص | 146 کیلوگرم | 165 کیلوگرم |
هر دو موتور در کلاس 250 سی سی و با ساختار تک سیلندر چهار زمانه طراحی شده اند؛ اما از نظر قدرت خروجی و گشتاور تفاوت هایی دارد. زونتس 250 با حجم دقیق 249 سی سی، توان تولید 24.1 اسب بخار در 8000 دور در دقیقه و گشتاور 23 نیوتن متر در 6500 دور در دقیقه را دارد و همچنین انتقال قدرت از گیربکس 6 سرعته انجام می شود.
در مقابل بنلی 250 تک سیلندر از همان حجم موتور بهره می برد اما توان آن 25.5 اسب بخار در 9000 دور در دقیقه و گشتاورش 21.5 نیوتن در 7000 دور در دقیقه اعلام شده است. این موتور نیز از گیربکس 6 سرعته استفاده می کند و با سیستم انژکتور الکترونیکی EFI عملکرد روانی دارد.
در مقایسه و بررسی زونتس 250 و بنلی 250 از نظر عددی، متوجه می شویم زونتس در گشتاور عملکرد بهتری دارد و بنلی در توان نهایی بالاتر است، قابل ذکر است که هر دو موتور استاندارد آلایندگی یورو 4 را رعایت می کنند و از سیستم خنک کننده مایع استفاده می کنند.
در بررسی عملکرد حرکتی این دو موتورسیکلت، تفاوت های جزئی اما قابل توجهی دیده می شود. زونتس 250 به لطف وزن کمتر و طراحی آیرودینامیک تر در شتاب اولیه عملکرد قابل قبولی دارد و طبق منابع، رسیدن از حالت سکون تا سرعت 60 کیلومتر آن در حدود 3.4 ثانیه انجام می شود. این موتور در شرایط استاندارد می تواند به سرعت نهایی حدود 145 کیلومتر بر ساعت برسد.
در سوی دیگر، بنلی 250 تک سیلندر با وجود قدرت کمی بالاتر، به دلیل وزن بیشتر شتاب آرام تری نسبت به زونتس دارد. زمان تقریبی رسیدن آن به سرعت 60 کیلومتر در حدود 4.5 ثانیه گزارش شده است و حداکثر سرعت آن در محدوده 140 تا 145 کیلومتر بر ساعت قرار می گیرد.
هر دو موتور شتاب ثانویه و حفظ سرعت در مسیر مستقیم، عملکرد پایداری دارند و انتقال قدرت در آن ها بصورت یکنواخت انجام می شود. به طور کلی، زونتس در شروع حرکت سریع تر عمل می کند و بنلی در سرعت های بالاتر پایداری بهتری از خود نشان می دهد.
هر دو موتور در بخش سیستم ترمز از ساختار ایمن و استانداردی برخورداند، اما نوع طراحی و عملکرد آن ها تفاوت دارد. بر اساس تست و بررسی زونتس 250 و بنلی 250، می توان این تفاوت ها را دقیق تر بررسی کرد.
در زونتس از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب استفاده شده که هر دو به سیستم ABS دو کاناله مجهز است. قطر دیسک جلوی آن حدود 300 میلی متر و دیسک عقب 230 میلی متر است، که عملکرد قابل قبولی را ارائه می دهد. این ویژگی ها باعث می شود هنگام ترمزگیری در سرعت بالا، ثبات موتور حفظ و از کنترل خارج نشود.
در مقابل بنلی 250 نیز از ترمزهای دیسکی در هر دو چرخ بهره می برد. اما نکته قابل توجه این است که این موتور فقط در نسخه های جدید و تنها در چرخ جلو از سیستم ABS استفاده می کند؛ و مدل قدیمی آن بدون سیستم ABS عرضه می شود. دیسک ترمز جلوی آن با قطر 280 و دیسک عقب با 240 میلی متر طراحی شده است که برای کلاس 250 سی سی ترمزگیری مطمئنی را فراهم می کند.
هر دو موتور در بخش سیستم تعلیق از ساختار مناسبی برای استفاده روزمره و مسیرهای نسبتا طولانی برخوردارند، اما همچنان تفاوت هایی در طراحی و نحوه کارکرد سیستم تعلیق موتورسیکلت ها وجود دارد. در “موتور زونتس 250” از کمک فنرهای تلسکوپی معکوس در چرخ جلو و کمک فنر تک محور با تنظیم پیش بار در چرخ عقب استفاده شده است. این ترکیب باعث می شود هنگام پیچیدن در سرعت های بالا یا عبور از ناهمواری ها، کنترل موتور حفظ شود و ضربات وارده به بدنه تا حد امکان کاهش یابد.
در مقابل نیز بنلی 250 از کمک فنرهای تلسکوپی معمولی در جلو و کمک فنر مرکزی تک محوره در عقب بهره می برد. این سیستم سواری نرم تری در مسیرهای شهری فراهم می کند و کنترل موتور در زمان ترمزگیری با عبور از دست اندازها را بهبود می دهد.
به طور کلی، سیستم تعلیق موتور زونتس 250 برای رانندگی اسپرت و دقیق مناسب تر است، در حالی که بنلی 250 با نرمی بیشتر سیستم تعلیق، گزینه راحت تری برای تردد شهری و مسیرهای روزمره به حساب می آید.
در این بخش از “مقایسه زونتس و بنلی” به مصرف سوخت و حجم باک این دو موتور می پردازیم. زونتس از باکی 13 لیتری برخوردار است که با هر بار پر کردن آن می تواند مسافتی بین 300 تا 350 کیلومتر را طی کند. این موتور به لطف وزن پایین تر و سیستم انژکتور دقیق، مصرف سوخت کمی دارد. طبق گزارشات در منابع رسمی، این موتور در هر 100 کیلومتر حدود 2.8 لیتر بنزین مصرف می کند.
در سوی دیگر، بنلی 250 دارای باکی با ظرفیت 13.5 لیتری است که شما می توانید با یک بار سوخت گیری مسافتی بین 300 تا 400 کیلومتر را طی کنید. این موتور با وجود قدرت بیشتر، به دلیل وزن بالاتر مصرف سوخت کمی بیشتر دارد. به طور میانگین در شرایط استاندارد مصرف آن حدود 3 لیتر در هر 100 کیلومتر گزارش شده است.
قابل ذکر است که در رانندگی شهری و سرعت پایین، این تفاوت بسیار ناچیز است و هر دو این موتورها در دسته اقتصادی از نظر مصرف سوخت قرار می گیرند. قابل ذکر است که با توجه به مشخصات فنی و مصرف سوخت موتورهای این کلاس، خرید موتورسیکلت باجاج در همین رده نیز توصیه می شود.
بخش قابل توجه در مقایسه هر موتوری بررسی تجربه کاربری آن است؛ که ما در این قسمت از مقایسه زونتس و بنلی به آن می پردازیم.
طبق گزارشات زونتس در زمان رانندگی حس سبکی و چابکی را به راننده منتقل می کند. همچنین وزن کمتر، فرمان پذیری مناسب و هماهنگی بین موتور و گیربکس باعث شده کنترل آن در ترافیک شهری آسان باشد. قابل ذکر است که صدای موتور در دورهای پایین ملایم است اما در دورهای بالا صدا بیشتر می شود؛ علاوه بر این سیستم تعلیق آن از پایداری قابل قبولی در پیچ ها و ناهمواری ها برخوردار است.
در سوی دیگر بنلی 250 تک سیلندر نیوفیس با وجود وزن بیشتر، سواری نرم تر و راحت تری دارد. صدای موتور آن در مقایسه با زونتس کمتر است و در استفاده های طولانی، راننده خستگی کمتری را تجربه می کند؛ در نتیجه این موتور برای مسیرهای شهری و رفت و آمد های روزانه مناسب تر است و در مسیرهای طولانی نیز ثبات قابل قبولی دارد.
در مجموع این طور می توان نتیجه گرفت که، زونتس سواری سبک تری دارد و بنلی سواری نرم تر و راحتی را فراهم می کند.
در این بخش به بررسی مزایا و معایب موتور زونتس بصورت کامل می پردازیم.
مزایای زونتس 250
معایب زونتس 250
در آخرین بخش مزایا و معایب موتور بنلی 250 تک سیلندر نیوفیس را بررسی خواهیم کرد.
مزایای بنلی 250 تک سیلندر
معایب بنلی 250 تک سیلندر
با بررسی های مختلف، می توان گفت هر دو موتور در کلاس 250 سی سی عملکرد قابل قبولی دارند، اما تفاوت هایی دارند که انتخاب را به سلیقه و نیاز خریدار وابسته می کند.
زونتس 250 با طراحی مدرن، وزن کم و مصرف سوخت پایین تر گزینه خوبیست، اما باید هزینه قطعات بالا و دسترسی به آن ها را در نظر گرفت. این موتور با وجود سیستم ترمز ABS دو کاناله و تعلیق معکوس، برای استفاده شهری مناسب است و حس اسپرت تری را به راننده منتقل می کند.
در مقابل، بنلی 250 تک سیلندر نیوفیس با ساختار نرم تر، کیفیت متریال قابل قبول و خدمات پس از فروش گسترده تر شناخته می شود. این مدل مورد توجه کسانی است که به دنبال راحتی و سواری نرم تر هستند.
در مجموع، زونتس برای کسانی مناسب است که به دنبال موتور سبک و پر شتاب و کم مصرف از نظر سوخت هستند، در حالی که بنلی 250 نیوفیس انتخاب منطقی تری برای خریدارانی است که دوام، سواری نرم و در دسترس بودن قطعات برایشان اهمیت بیشتری دارد.
در شرایط فعلی بازار ایران، بنلی 250 تک سیلندر نیوفیس ارزش خرید بالاتری دارد، چون هزینه نگهداری کمتر، سواری نرم تر، قطعات در دسترس تر و بازار فروش بهتری دارد.
اما اگر طراحی مدرن، تکنولوژی روز و رانندگی ایمن برای شما اولویت دارد، زونتس 250 انتخاب بهتری خواهد بود.
بله، هر دو مدل از موتور تک سیلندر و تک شمع استفاده می کنند. این موضوع در رانندگی شهری برای شما مشکلی ایجاد نمی کند، اما در دورهای بالا و با مصرف سوخت بی کیفیت ممکن است باعث افت قدرت یا احتراق ناقص شود.
براساس منابع فنی، زونتس 250 استهلاک کمتری نسبت به بنلی 250 تک سیلندر نیوفیس دارد. این به دلیل سیستم خنک کننده پایدار، موتور نرم تر است؛ اما اگر از هر دو موتور به درستی نگهداری شود، مثل: انجام به موقع سرویس ها، استفاده از سوخت با کیفیت و فشار نیاوردن به موتور؛ هر دو موتور می توانند عمر مفید مناسبی داشته باشند.