ارسال آگهی تنها برای اعضای سایت امکان پذیر میباشد.
چنانچه هم اکنون عضو سایت هستید وارد شوید و در غیر این صورت در سایت ثبت نام کنید
در دنیای موتورسیکلت ها بعضی از مدل ها فقط برای رفت و آمد نیستند، بلکه شخصیت دارند. یکی از این مدل ها آپاچی 180 از شرکت TVS هند (یکی از معتبرترین تولید کننده های موتور در این کشور) هست، که مطمئنا بارها نامش به گوشتان خورده است. این موتور با ظاهری اسپرت، صدایی خشن، سواری نسبتا نرم، عملکرد فنی مناسب و قیمت اقتصادی توانسته جا در دل خیلی از موتور سواران باز کند.
نکته قابل توجه در بررسی آپاچی 180 همکاری 19 ساله این برند با کمپانی Suzuki ژاپن است که منجر به انتقال فناوری و بهبود کیفیت تولیدات و خدمات این برند شد. با پایان این همکاری در سال 2001 شرکت TVS مسیر تولید مستقل خود را پیش گرفت و نتیجه آن تولید خانواده محبوب Apache بود، خانواده ای که از مدل های 160cc تا 310cc در آن جا دارند.
با توجه به قیمت اقتصادی و عملکرد فنی مناسب، می توان گفت موتورسیکلت آپاچی 180 برای بسیاری از خریداران، ارزش خرید دارد؛ در ادامه این مقاله به طور کامل به نقد و بررسی موتور آپاچی 180 می پردازیم.
همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم، این مدل به دلیل ظاهر اسپرت و جوان پسندش مورد استقبال زیادی به ویژه در ایران در اوایل دهه 90 شمسی قرار گرفت. این موتور در نگاه اول حالت تهاجمی و مصممی را بخاطر طراحی کاسه چراغ، باک حجیم و عضله ای، خطوط و زوایای بدنه به مخاطب منتقل می کند.
همچنین در طراحی آپاچی 180 از رینگ 6 بازویی، قاب استیل روی اگزوز، صفحه کیلومتر آنالوگ و دیجیتال با طرح فیبر کربن در اطراف استفاده شده که از دیگر ویژگی های ظاهری جذاب این موتور است. قابل ذکر است که این موتور نسبت به مدل های بالاتر این برند ظاهری جمع و جور تر و وزنی سبک تر دارد که که آن را به گزینه مناسبی برای استفاده شهری تبدیل کرده است.
با نگاه کردن به بدنه آپاچی 180 می توانید عبارت RTR را ببینید. این اصطلاح مخفف Racing Throttle Response است و نشان می دهد این موتور واکنش سریعی به گاز و شتاب گیری قابل توجهی دارد.
اما ظاهر تنها بخشی از ماجراست. بررسی آپاچی 180 زمانی کامل می شود که به سراغ قلب تپنده آن برویم. موتور سیکلت آپاچی 180 از یک پیشرانه (سیستم تولید توان و حرکت) تک سیلندر 4 زمانه هوا خنک با حجم 177.4cc و نیرویی 17.3 بخار و گشتاوری برابر با 15.5 نیوتن بر متر برخوردار است.
حداکثر سرعت رسمی این موتور 124 کیلومتر بر ساعت است اما استفاده تا سرعت 133 کیلومتر توسط کاربران نیز گزارش شده است. قابل ذکر است که این موتور در میان هم رده های خود به خصوص پالس از مشخصات فنی بهتری برخوردار است. در این جدول بصورت کامل به بررسی مشخصات فنی موتورسیکلت آپاچی 180 پرداختیم.
| مشخصات فنی | مقدار |
| نوع انجین | تک سیلندر – 2 سوپاپه |
| حجم انجین | 177.4 سی سی |
| گیربکس | 5 دنده |
| خنک کننده | هوا خنک |
| قدرت | 17.3 اسب بخار |
| گشتاور | 15.5 نیوتن بر متر |
| شتاب | 14 ثانیه |
| سرعت | 125 کیلومتر بر ساعت |
| مصرف سوخت | 3.2 لیتر در 100 کیلومتر |
| سیستم سوخت رسانی | کاربراتور |
| نوع استارت | برقی، هندلی |
| نوع کلاچ | دستی |
| ترمز جلو | دیسکی 270 میلی متر |
| ترمز عقب | دیسکی 200 میلی متر |
| سیستم تعلیق جلو | تلسکوپی 105 میلیمتری |
| سیستم تعلیق عقب | کمک فنر گازی |
ابعاد و اندازه های یک موتورسیکلت از ویژگی های مهمی است که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد. دلیل اهمیت آن این است که این ویژگی باعث تعادل، پایداری و سواری بهتر برای موتور سوار می شود. درواقع ارتفاع، طول، عرض و فاصله دو محور نه تنها طراحی و ظاهر موتور را شکل می دهند بلکه بر روی عملکرد دینامیکی موتور هم تاثیر گذار هستند. از این رو بصورت کامل در این جدول به “بررسی آپاچی 180” از نظر اندازه و ابعاد می پردازیم.
| ابعاد | مقدار |
| طول | 2085 میلی متر |
| عرض | 730 میلی متر |
| ارتفاع | 1105 میلی متر |
| وزن | 139 کیلو گرم |
| ارتفاع زین | 81 سانتی متر |
| فاصله دو محور | 1300 میلی متر |
| حجم باک | 16 لیتر |
| چرخ جلو | 90/90R17 |
| چرخ عقب | 110/80R17 |
همان طور که پیش تر اشاره شد، حداکثر سرعت رسمی این موتور حدود 124 کیلومتر بر ساعت اعلام شده، اما طبق گزارش موتور سواران در شرایط مناسب می تواند “تاپ اسپید آپاچی 180″ به 133 کیلومتر بر ساعت هم برسد. شتاب 0 تا 60 کیلومتر این موتور تقریبا 4.5 ثانیه است و با توجه به وزن 139 کیلوگرم، عملکرد قابل توجهی در کلاس شهری ارائه می دهد.
برای رسیدن به سرعت 0 تا 100 کیلومتر، آپاچی 180 به حدود 15 ثانیه زمان نیاز دارد که تجربه هیجان انگیزی را برای موتور سوار فراهم می کند. با بررسی موتور آپاچی 180 متوجه می شویم که این مدل نسبت به هم رده های خود از سرعت خوبی برخوردار است و قدرت و شتاب کافی برای استفاده روزمره را دارد. اما اگر به دنبال گزینه های دیگر هستید؛ خرید موتورسیکلت باجاج هم می تواند اتخاب مناسبی باشد.
نکته مهم دیگری که در طراحی آپاچی 180 به آن توجه شده، مصرف سوخت پایین این موتور در مقایسه هم رده های خود است. مصرف متوسط این موتور حدود 3/2 لیتر در هر 100 کیلومتر است که باعث می شود این موتور در دسته موتورهای اقتصادی و کم مصرف قرار گیرد. با باک 16 لیتری موتور آپاچی 180، شما می توانید مسافتی حدود 500 کیلومتر را بدون نیاز به سوخت گیری طی کنید، که این ویژگی آن را برای سفرهای شهری و حتی مسیرهای بین شهری کوتاه مناسب کند.
مصرف سوخت پایین این موتور نه تنها دلیل طراحی بهینه موتور و کارکرد روان آن است بلکه سبک رانندگی شما نیز می تواند روی مصرف سوخت تاثیر گذار باشد. رانندگی با شتاب های کمتر و استفاده از دنده های مناسب، می تواند این عدد را در مقایسه با رقبا بهینه تر کند. این ویژگی به همراه قدرت موتور، آپاچی 180 را به گزینه جذاب و اقتصادی برای کاربران تبدیل کرده است.
قبل از هر چیز بهتر است به طور خلاصه با مفهوم سیستم تعلیق آشنا شویم. سیستم تعلیق در واقع مجموعه ای از قطعات مانند فنر و کمک فنر است که بین چرخ ها و بدنه اصلی موتور قرار می گیرد و نقش حیاتی در کنترل تعادل، پایداری و راحتی راننده دارد. این سیستم به ویژه هنگام عبور از مسیرهای ناهموار، دست اندازها و پیچ های تند اهمیت پیدا می کند و از انتقال شوک های ناگهانی به بدن راننده جلوگیری می کند.
موتورسیکلت آپاچی 180 در چرخ جلو از سیستم تعلیق تلسکوپی با 105 میلی متر و در چرخ عقب از کمک فنر نیتروژنی بهره می برد. این ترکیب باعث می شود که راننده حتی در مسیرهای شلوغ و پر دست انداز راحت باشد. قابل ذکر است که سیستم تعلیق این موتورسیکلت شوک و لرزش ها را به خوبی جذب می کند، خستگی راننده را کاهش می دهد و تجربه سواری نسبتا نرمی را فراهم می کند.
یکی از بخش های مهم در بررسی هر موتورسیکلت، سیستم ترمز آن است و آپاچی 180 نیز از این قاعده مستنثا نیست. این موتور از دو ترمز دیسکی در جلو و عقب بهرمند است؛ ترمز جلو دارای قطر 270 میلی متری و ترمز عقب 200 میلی متری است. این ترکیب باعث می شود در شرایط شهری و ترافیک، توقف سریع و ایمن برای راننده فراهم شود و کنترل موتور در پیچ ها و مسیرهای کوتاه بهبود یابد.
با وجود عملکرد مناسب در شرایط روزمره، برخی نقدها به این سیستم وارد است؛ به خصوص در توقف های ناگهانی و سرعت های بالا، در این شرایط ممکن است نیاز به فشار بیشتری بر دسته ترمز باشد تا به توقف کامل رسید. با این حال، برای استفاده روزمره، مسیرهای شهری و حتی سفرهای کوتاه، سیستم ترمز آپاچی 180 ایمن و قابل اعتماد محسوب می شود.
در ادامه این مقاله به بررسی و مقایسه رقبای اصلی موتورسیکلت آپاچی 180 یعنی پالس 180 و بنلی 180 می پردازیم. اگر قصد خرید یک موتور در کلاس 180 سی سی را دارید؛ خرید موتورسیکلت بنلی نیز یکی از گزینه های مناسب است. در این بخش تلاش میکنیم مشخصات فنی، قدرت موتور، مصرف سوخت و قابلیت های هر کدام از این موتورها را با آپاچی 180 مقایسه کنیم تا نقاط قدرت و ضعف هر کدام مشخص شود.
| ویژگی ها | آپاچی 180 | پالس 180 | بنلی 180 |
| مشخصات فنی | |||
| تعداد سیلندر | 1 | 1 | 1 |
| حجم سیلندر | 177.4 سی سی | 178.6 سی سی | 175 سی سی |
| قدرت | 17.3 اسب بخار | 17.02 اسب بخار | 18 اسب بخار |
| گشتاور | 15.5 نیوتن متر | 14.22 نیوتن متر | 14 نیوتن متر |
| نوع گیربکس | 5 سرعته | 5 سرعته | 6 سرعته |
| سیستم سوخت رسانی | کاربراتور | کاربراتور | انژکتور |
| سیستم ترمز جلو / عقب | دیسکی 270mm | دیسکی 260mm دیسکی 230mm | دیسکی 260mm دیسکی 220mm |
| سیستم خنک کننده | هوا خنک | هوا خنک | آب خنک |
| نوع استارت | برقی، هندلی | برقی، هندلی | برقی |
| ظاهر و طراحی | |||
| طول / عرض / ارتفاع | 203 / 79 / 110 سانتی متر | 116 / 765 / 203 سانتی متر | 208 / 73 / 110.5 سانتی متر |
| فاصله بین دو محور | 134 سانتی متر | 135 سانتی متر | 132 سانتی متر |
| ارتفاع زین | 81 سانتی متر | 79 سانتی متر | 79 سانتی متر |
| وزن | 139 کیلوگرم | 145 کیلو گرم | 147 کیلوگرم |
| ظرفیت باک | 16 لیتر | 15 لیتر | 10 لیتر |
| سایر ویژگی ها | |||
| حداکثر سرعت | 124 کیلومتر بر ساعت | 125 کیلومتر بر ساعت | 120 کیلومتر بر ساعت |
| سرعت 0 تا 100 | 15 ثانیه | 13 ثانیه | 12 ثانیه |
| مصرف سوخت | 3.2 لیتر در هر 100 کیلومتر | 2.3 لیتر در هر 100 کیلومتر | 3 لیتر در هر 100 کلیومتر |
در ادامه نقد و بررسی موتور آپاچی 180 به مهم ترین مزایا و معایب این موتورسیکلت پرداخته ایم تا تصویر کامل تری از عملکرد و تجربه رانندگی با آن داشته باشید.
مزایا
نقاط ضعف آپاچی 180
در پاسخ به این سوال که آیا خرید آپاچی 180 به صورت دست دوم ارزش دارد یا نه می توان گفت بله؛ اما بهتر است قبل از خرید به چند نکته مهم توجه کنید. سابقه نگهداری آپاچی 180، انجام سرویس های منظم دوره ای موتور و نحوه استفاده از آن تاثیر زیادی بر دوام و عملکرد موتور دارند. اگر موتور در شرایط سالم باشد و مالک سرویس ها و تعمیرات لازم را به موقع انجام داده باشد، خرید دست دوم آپاچی 180 می تواند گزینه ای اقتصادی و مطمئن برای رانندگی شهری و بین شهری باشد.
توجه داشته باشید که یکی از دلایل محبوبیت آپاچی 180 در بازار دوام فنی و استهلاک پایین آن است. از طرفی قیمت مناسب مدل های دست دوم این موتور نسبت به رقبا، باعث شده این موتور انتخابی اقتصادی و هوشمندانه برای خریداران باشد. بسیاری نیز این موتور را به عنوان موتوری امتحان پس داده می شناسند. بنابراین با بررسی دقیق وضعیت فنی و تست های رانندگی قبل از خرید، می توان از خرید آپاچی 180 رضایت کامل داشت و از هزینه های اضافی جلوگیری کرد.
این موتور با توجه به وزن مناسب، شتاب قابل قبول و طراحی جمع و جور؛ گزینه مناسبی برای استفاده روزانه شهری است.
جواب به این سوال خیر است. آپاچی 180 فاقد سیستم ABS است و از ترمز های دیسکی در چرخ های جلو و عقب برخوردار است.
اگرچه این مدل از نظر قدرت و سرعت توانایی حرکت در مسیرهای بین شهری را نیز دارد، اما بصورت کلی طراحی آن بیشتر مناسب سفرهای درون شهری است.